Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, dlatego warto postarać się zapanować nad odruchami i detalami, które pozwolą
przeważyć szalę na naszą korzyść i już po pierwszych sekundach spotkania
zadecydują
o kierunku, w jakim będzie rozwijać się relacja. Pozytywna ocena naszej osoby
sprawi, że rozmówca podejdzie do współpracy z większą otwartością.
Przedstawiamy
kilka wskazówek, których wprowadzenie da ci przewagę i doda pewności siebie.
Przyjmij
odpowiednią postawę
Efekt
pierwszego wrażenia polega na tworzeniu opinii na temat rozmówcy w oparciu o
jego nastawienie, wygląd czy mowę ciała. Często gesty, które wykonujesz
nieświadomie, mają największe znaczenie
i wpływają na określony odbiór twojej osoby. Kontakt wzrokowy, uśmiech,
odpowiednia gestykulacja,
a także postawa wyprostowana świadczą o otwartości i przyjaznym nastawieniu
względem rozmówcy, co jest niezwykle ważne podczas pierwszego spotkania.
Przedstaw
się
Opowiedz
o sobie więcej. Co cię interesuje? Jakim czynnościom poświęcasz się najchętniej
w czasie wolnym? Podczas pierwszego spotkania przedstaw najważniejsze
informacje o sobie, opowiedz o swoich doświadczeniach. Pokaż, że jesteś
człowiekiem z krwi i kości, a zyskasz autentyczny odbiór i zaufanie, staraj się
nie stwarzać dystansu.
Nie
zapomnij o rozmówcy
Przychodząc
na spotkanie, warto zapoznać się z zainteresowaniami podopiecznego, historią
jego choroby. Właściwy ogląd sytuacji i zainteresowanie podopiecznym sprawi, że
rodzina seniora uzna cię za profesjonalistkę. Pokaż bliskim podopiecznego, że
jesteś w stanie zająć się seniorem równie dobrze, jak oni. Wzbudzisz dodatkową
sympatię, pytając o upodobania rodziny czy ulubione formy spędzania czasu
wolnego.
Otwórz
się na innych
Twoje
zasady z pewnością są dobre, w końcu stosujesz je od lat i nigdy Cię nie
zawiodły, jednak jeżeli otworzysz się na pomysły i propozycje innych, zauważysz
detale, na które wcześniej nie zwróciłaś uwagi bądź w ogóle nie były Ci znane.
Pamiętaj o kompromisach, pokażesz wówczas, że nie sam wynik jest dla Ciebie
ważny, ale przede wszystkim relacje i dobra współpraca. Sztuka ustępowania jest
zrozumieniem dla punktu widzenia innych.
Pewność
siebie i pozytywne nastawienie
Zadbaj
o to, by rodzina seniora nie tylko cię polubiła, ale odebrała cię jako osobę
kompetentną i dobrze zorientowaną na zadaniu. Jeżeli z natury nie jesteś osobą
pewną siebie, nic straconego – pewne zachowania możesz wypracować. Wypróbuj
stwarzanie „pierwszego wrażenia” z bliskimi lub staraj się kontrolować swoje
zachowania podczas pierwszych spotkań w sytuacjach niebiznesowych. Ćwiczenie
doda ci skrzydeł, a pozytywnym nastawieniem zwiększysz swoje szanse na sukces.