Praca za granicą w
sektorze opiekuńczym staje się coraz bardziej popularna na rynku zatrudnienia.
Bez wątpienia spowodowane jest to ogromnym zapotrzebowaniem w starzejących się
społeczeństwach oraz większą skłonnością podejmowania pracy na rynku
zagranicznym.
To z kolei powoduje
wzrost liczby agencji pracy pomagających znaleźć zatrudnienie poza Polską. Jak
łatwo przewidzieć – nie każdy reklamujący się pracodawca jest uczciwy i godny
naszego zaufania. Jak w takiej sytuacji zachować zdrowy rozsądek i nie dać się
zwieść fałszywym ofertom? W tym artykule chcemy pomóc Wam w znalezieniu
rzetelnej agencji pracy i podpowiedzieć na co zwracać uwagę przy jej wyborze.
Atrakcyjne zarobki,
dodatkowe premie, liczne destynacje, czy komfortowe zakwaterowanie to główne
hasła, którymi posługują się pracodawcy. Zanim jednak zdecydujemy się na
współpracę z agencją, powinniśmy sprawdzić jej wiarygodność. Posłuży nam do
tego zweryfikowanie informacji znalezionych m.in. w Krajowym Rejestrze Agencji
Zatrudnienia, na stronie internetowej agencji, na stronie prowadzonej na
Facebooku i innych mediach społecznościowych oraz opinie i recenzje na nich
umieszczonych oraz przez sprawdzenie danych kontaktowych.
Krajowy Rejestr
Agencji Zatrudnienia (KRAZ)
Bez względu na to,
czy szukamy pracy w kraju czy zagranicą za pośrednictwem agencji, age podlegają
one pewnym regulacjom prawnym, na podstawie których muszą zostać zarejestrowane
w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia (KRAZ). Rejestr prowadzi marszałek
województwa, w którym firma została zarejestrowana, a wszelkie informacje na
temat agencji można samemu zweryfikować na stronie internetowej www.stor.praca.gov.pl .
Wpisane do rejestru agencje w terminie odprowadzają podatki, składki ZUS i nie
są w stanie ogłoszenia upadłości. Podobnych informacji można zaczerpnąć w
Krajowym Rejestrze Sądowym oraz w Ewidencji Działalności Gospodarczej.
Strona internetowa
Strony internetowe
stały się podstawowym narzędziem komunikacji z nowymi oraz obecnymi klientami.
Są tam umieszczone: historia firmy, jej rozwój oraz obecne oferty. Co więcej,
powinny znajdować się tam wszelkie informacje prawne potwierdzające rejestrację
agencji w KRAZ, opinie klientów, informacje o targach, wydarzeniach i aktualne
oferty pracy.
Facebook (media
społecznościowe)
Każda firma szukająca
klientów używa do tego mediów społecznościowych. W obecnych czasach, niemal
wszystkie agencje posiadają swój profil na jednym lub kilku portalach. Znajdź
tam profil wybranego pośrednika, ponieważ jest na nim wiele przydatnych
informacji, poczynając od tych wizerunkowych, po opinie klientów, nowe oferty,
dodatkowe premie, informacje o szkoleniach oraz wydarzeniach. Ponadto, ułatwia
to kontakt z firmą oraz klientami, a na bieżąco umieszczane informacje dodają
agencji wiarygodności.
Dane kontaktowe
(numery telefonów)
Zarówno przy ofertach
pracy, jak i na stronie internetowej powinny zostać podane dane kontaktowe.
Zweryfikuj, czy adres kontaktowy, adres e-mail, telefony są ze sobą zgodne.
Jeżeli nie jesteś w stanie osobiście sprawdzić, czy pod danym adresem znajduje
się siedziba firmy, spróbuj znaleźć ją na mapach internetowych.
Sprawdzając
rzetelność agencji, należy również bardzo uważnie przeczytać umowę przed jej
podpisaniem. Powinny znaleźć się tam dane zagranicznego pracodawcy (które także
należy sprawdzić!), wysokość wynagrodzenia, czas zatrudnienia, rodzaj oraz
warunki pracy, informacje o możliwych świadczeniach socjalnych, warunki
ubezpieczenia, zakres obowiązków itp. W umowie znajdziemy również
wyszczególnione warunki odstąpienia od wyjazdu oraz konsekwencje, a także
możliwe opłaty (za dojazd, badania, tłumacz przysięgły).